4/2015
ks. dr Mariusz Gajewski SJ

Wygrać za wszelką cenę. Okultyzm i satanizm w grach komputerowych

Dodano: 22 kwiecień 2015 r.

Niektóre popularne gry komputerowe pełne są satanistycznej i okultystycznej symboliki. Wprowadzając w nieznane wymiary duchowe, stają się prawdziwą szkołą magii. Niestety, ich użytkownicy przeważnie nie zdają sobie z tego sprawy.

fot. simbach CC/ Flickr.com

Nie jest tajemnicą, że treści promowane przez niektóre gry komputerowe w coraz większym stopniu nasączone są antywartościami. Demoralizują one oraz dezorganizują świat wartości pozytywnych, a przez to narażają dzieci i młodzież na społeczne wykolejenie i uwikłanie w praktyki okultystyczne. O ile problem występowania przemocy w grach komputerowych od dłuższego czasu dyskutowany jest przez media oraz środowiska uniwersyteckie i wychowawcze (zresztą słusznie), o tyle kwestie obecności w nich treści o charakterze magicznym, okultystycznym i antyreligijnym zdają się marginalizowane.

Wirtualna rozrywka z coraz większym wyrafinowaniem promuje przemoc okraszoną bogatą symboliką okultystyczną, a także wprowadza gracza w wątki fabuły odwołujące się do magii i czarów. W grach komputerowych na porządku dziennym są znaki spotykane w różnych grupach satanistycznych, np. pentagram, odwrócony krzyż, ołtarz, mroczne kaplice, trupie czaszki, szkielety i mroczne mogiły.

Przemoc i okultyzm

Idee przemocy i okultyzmu promuje gra o wymownym tytule Dark Messiah of Might and Magic. Gra stanowi swoistą satyrę na przekonania religijne. Słabą stroną gry – jak dowiadujemy się z recenzji, zamieszczonej na portalu poświęconym grom – jest ograniczona możliwość stosowania okultystyczno-magicznych technik w celu eliminacji przeciwników. Fakt ten rozczarowuje wielu graczy, dla których samo zabijanie stało się nudne. Ponieważ gra zdecydowanie promuje rozwiązania siłowe, gracz nie ma motywacji do stosowania zaklęć magicznych, które wizualnie – od strony graficznej – urozmaicają grę.

Te „słabe” strony gry sprowadzają się do tego, że zabijanie niektórych przeciwników jest nieopłacalne, bo nie przynosi pożądanych punktów doświadczenia. Są „na szczęście” także „mocne” strony, jak możliwość zabijania przeciwników na różne sposoby i przyglądania się ich umieraniu.

Szatańska magia warunkiem sukcesu

W grze Devil May Cry 2 gracz napotyka na postacie Dantego i Lucii, które są wcieleniem dwóch uzupełniających się w walce przeciwieństw. Dante jest silny, ale niestety powolny. Lucia, choć słabsza, jest zdecydowanie szybsza i bardziej zwinna. Zadania bohaterów nie wymagają wielogodzinnej gry, a ich misje są do siebie bardzo podobne. Zarówno Dante, jak i Lucia (a więc i gracz) przez cały czas gry obcują z okultyzmem i magią. Oboje mają „moc zmiany w demona, co pozwala im przez krótki okres używać nowych ataków czy potężnych umiejętności (np. latać) i dzięki powiększonej sile oraz wytrzymałości jeszcze skuteczniej eliminować wrogie siły, zwłaszcza okrutnych bossów.”

Podobnie jak we wcześniejszej wersji gry, również i w tej gracz może ulepszać swoich bohaterów dzięki magicznym sferom. Magia, obecna od samego początku gry, warunkuje sukces gracza. Z recenzji dowiadujemy się, że „łowca demonów, dzięki swemu nieczystemu pochodzeniu, dysponuje jeszcze jedną niezwykłą umiejętnością. Chodzi o tzw. Devil Trigger, czyli przemianę bohatera w jego demoniczną formę. Otoczony wówczas fioletową poświatą Dante na krótką chwilę zmienia się w nieludzką istotę i z dwukrotnie większą prędkością siać będzie spustoszenie przy pomocy nowych, jeszcze potężniejszych technik szatańskiej magii.”

W części czwartej użytkownik wciela się w mężczyznę o imieniu Nero. Przemierzając wirtualne środowiska, bohater napotyka na przeciwników, wśród których dominują piekielne bestie i inne bliżej nieokreślone demony. W trakcie walki użytkownik ma sposobność przemieniania się na określony czas w demonicznego wojownika o zdecydowanie zwiększonej odporności.

Zło i przemoc stanem normalnym

Brutalne gry mogą powodować wzrost agresji wśród młodzieży, a także przyczyniać się do zaniku wrażliwości na przemoc w realnym życiu. Badania wskazują, iż angażowanie się w gry pełne przemocy osłabia takie „dobre emocje”, jak współczucie czy współodczuwanie. Aby wygrać w grze, trzeba identyfikować się z agresorem, być katem, zadawać cierpienie. Wygrać za wszelką cenę (taka jest idea tego typu gier) to schemat postępowania gracza. Przegrywa słabszy. Wielokrotność tych doznań powoduje z kolei utrwalanie się zła i przemocy jako stanu normalnego. Czym innym jest oglądać najbardziej nawet brutalny film, a czym innym być aktorem, współuczestnikiem, „tworząc” go z perspektywy negatywnej postaci. W wirtualnej rozrywce młody człowiek staje się egzekutorem przemocy oraz aktywnie angażuje się w praktyki magiczno-okultystyczne. Niekontrolowane przebywanie w świecie wirtualnym może w jego postrzeganiu zatrzeć granicę między realnością a fikcją.

Reklama
Portret użytkownika DiabloPL17
DiabloPL17 (anonimowy), 12 kwiecień 2020 r.

Zacznijmy od tego że mój nick jest dziwny i wogóle taki nie powinien być ... mi samo jakoś tak wyszło prawdopodobnie z polubienia postaci pod pseudonimem tym z serialu Septagon ... Jakoś tak wyszło tylko dodałem PL i 17 bo to chyba było tak że w 2017 tak bardziej się zaangażowałem na platformie steam ... więc możecie mnie nazwać osobą która jest za szatanem i innymi podmiotami zła ale nie ... jestem wierzącym praktykującym i odróżniam zło od dobra chociarz też jestem stwierdzenia że nie zawsze dobro jest dobrem a zło , złem (nie będe tutaj mówić przykładów bo nie ma sensu sami znajdzicie ;) ) więc dalej ... nie zdażyło mi się coś takiego że osoby są tak jak to nazwać ,, mniej podatne na zło" tzn. nie reagują na zło ... z mojego otoczenia z tego co zauważyłem było czynione zło ale to w czasach bycia ,,niewychowanym " szczylem ale to sie zmieniło (nie lubienie pewnego kolegi przez ponad połowe klasy , dzisiaj coś pomiędzy przyjaciele a koledzy) no więc raczej nie było ja staram się reagować na zło i pouczać ale też znajdywać problemy po obu stronach konfliktu ... trochę mało gier tutaj wymieniliście tylko jakąś mi nie znaną gre ,,Dark Messiah of Might and Magic." co to jest ... pierwsze słyszę ... mój brat cioteczny który jest z 1995 nie zna tej gry ... dalej mamy Devil May Cry czyli demony płaczą albo demon może płakać to oznacza ... wystarczy spojrzeć na gre DOOM albo teraz zobaczyłem w bibliotece gier Disciples ... gry które z okultyzmem mają dużo ale ich (widzę że napisał to ksiądz Mariusz Gajewski) ksiądz nie wymienił ... dlaczego DOOMA Panie Mariuszu nie wymieniłeś? ... powód może być prosty Ksiądz się nie zagłebił w temat ale dobrze nie będe Pana winił ... dobra lecimy na drugą stronę ... Fragment ,,Użytkownik zmuszony jest do wyrządzania krzywdy, zadawania bólu i zabijania. Gry te w sposób bezpośredni promują postawy o charakterze przestępczym i aspołecznym, zmuszając gracza do bycia nieufnym i podejrzliwym" jest w tych słowach prawda ale nie do końca ... zmuszony na sposób taki że gra nie daje nam wyboru ale każdy przecież może wyjść z gry i nie grać ale to tak chciałem powiedzieć ... przestępczość nie skupia się tylko na zabijaniu , większość osadzonych w amerykańskich więzieniach gdzieś około 65% nie zabiła człowieka , reszta wiadomo więc dalej ... bycie nieufnym i podejrzliwym hmmm oglądam anime ,,Death Note" i jest to niesamowity kryminał ... i tak bycie podejrzliwym jest naturalne ... i to jest detektyw ... w dzisiejszych czasach bycie podejrzliwym może nie ale nieufny to naturalne ... mama mi mówiła kiedy sytuacja po rodzinnym spotkaniu że ,,kiedyś można było zostawić cokolwiek na balkonie to by nie ukradli a dzisiaj zamkniesz dzwi balkonowe i nie ma rzeczy na balkonie"
Fragment ,,Gry komputerowe, oferując możliwość wielogodzinnego obcowania ze światem pełnym agresji i przemocy, prowadzą do wzmocnienia schematów postępowań negatywnych." nie w każdej grze jest przemoc ... już gry edukacyjne są gorsze niż nie jeden RPG ... chęć stworzenia czegoś i wykonania to na sposób ,,Janusz" czyli ,,jak oszczędzić ale zrobić gre edukacyjną" no to potem wychodzą bochomazy gorsze niż z koszmarów ... postacie które lampią się w ciebie jak być im rodziców zabił ... dalej Fragmen ,,W ten sposób nie umożliwiają rozwoju pozytywnych strategii rozwiązywania problemów i konfliktów" ... Rozwiązywanie konfliktów hmmmmm ... rok 1939r mówi to coś Księdzu? ... tak wybuch 2WŚ coś okropnego ... wiele ludzkich istot zgineło ... i jak mają nie powstawać gry typu Total war np.Rome 2 ... gry oparte na historii ... szczerze można je ogrywać na lekcjach informatyki niż jakieś programowanie które nie jest potrzebne do życia ... mówiąc dalej przemoc w grach nie bierze się z nikąd ... powód 1 czyli większość produkcji to chorzy ludzi którzy próbują zadowolić ciemny lud który kupi wszystko a reszta oparta na świecie realnym ... zgodzę się dalej że ludzie twierdzą że dobro jest nie opłacalne ale każdy wie że zło to zło a dobro to dobro ... Świat promuje dobro ale tak naprawdę bez zła było by zbyt dobrze i nie było by sensu ciągnięcia tego świata dalej przez Boga który ma niebo i mógłby by wtedy nas tam ,,ugościć" ... raczej w tych badaniach powinni pytać się co zrobią gdy skończą dany tytuł , czy zmienił coś w ich życiu i jakie są ich emocje ... prawda jest taka że nie taki diabeł straszny jakim go malują tzn. że gry nie są tak złe jak się może wydawać ... wolałbym aby skupili się rodzice na wychowaniu na porządnych ludzi dzieci a nie na patologię pijącą w wieku 15 lat wóde i palących e-pety dzieciaki 13 latki ... to jest teraz problemem nie gry ... jeśli tak dalej pójdzie to młodzież w przyszłości większość znich skończy jako alkoholicy albo bezrobotne bezużyteczne ,,pachołki" przykład potwierdzający ... nie mam 8 lat bo mam dwa razy więcej ... idziemy na orlik z kumplami np. rok temu za każdym razem kiedy szliśmy (wakacje były) na orlik to był dosłownie przed szkołą widok na nie z okien był szkoły więc co zrobiła grupa ponad 30 osób ... tak zaczeła tam chlać bo nie pili tylko chlali wóde a potem rzygali coś okropnego ... jeszcze do rękoczynów dochodziło ale na to zło nie będe reagować szkoda mi pięści (jestem bokserem) na nich jeszcze im szczęke wyłamę no to graliśmy na drugiej połowie ... kolejny przykład idziemy na ten sam orlik nie dawno bo zanim był ten koranovirus to ścierwo no to był trening dzieci w wieku chyba 13 lat i grali w piłke z trenerem ... no dobra idziemy na drugie z żużlu boisk do ręcznej i co widzimy jeden kosz (taki zwykłe nie pojemnik) cały wypełnione butelkami i puszkami bo piwie ... no fajnie a no tak tam były też setki ... kolejny i i ostatni przykład bo długa ta litania to idziemy sobie z kumplami do takiego miasteczka mniejszego od naszego praktycznie nasze miasto to wieś ale nazwane miastem bo tak zorganizowane to idziemy do tego miasteczka przez łąki i lasy fajny klimacik słoneczko świeci i nikogo nie było o dziwo ... wracamy klimat jeszcze bardziej był taki że chciało się grać przy tych widokach i zachodzie słońca i wracamy widzimy mega wielką grupę dzieciarni w wieku 14-16 lat idącą do lasu o godzinie 22 jest lato (wakacje) zachodzi słońce i nie wracają tylko dopiero idą ... gdzie jest logika rodziców ??? jak dla mnie ten temat jest gorszy pozdrawiam ... proszę o odpisanie na mój email wrazie czego

Dodaj nową odpowiedź

Image CAPTCHA
Sklep

polecamy

"Życie według jutrzenki" jest już szesnastym tomikiem z serii „Krótkie opowiadania dla...

12,90 zł

Jak dobrze i mądrze budować relację z nastolatkami? Jak dojrzale rozmawiać z tymi,...

38,90 zł

W tej książce czytelnik znajdzie 365 krótkich opowiadań. Jedna taka historia na dzień to...

39,90 zł

Ze śmiercią spotykamy się wszyscy i wszyscy ją przeżywamy, jednym razem łatwiej, innym...

10,90 zł

Zbiór 133 ćwiczeń teatralnych, które w wielu sytuacjach mogą służyć także jako ćwiczenia...

10,90 zł

Bohaterowie tomiku ciągle się czegoś uczą. Czasami przypominają sobie, że mają serce,...

12,90 zł

św. Jan Bosko

„Wspomnienia Oratorium” św. Jana Bosko są jedną z najbardziej osobistych, być może...

25,00 zł

Antologia jest niewielkim wyborem tekstów z różnorakich publikacji, wystąpień,...

44,90 zł

Ta książka jest biografią św. Jana Bosko: od urodzenia, przez trudne lata dojrzewania,...

29,90 zł

Ksiądz Bosko na polecenie papieża Piusa IX, spisał dzieje pierwszych 40 lat swego życia....

11,88 zł

Książka ta nie jest biografią Księdza Bosko, lecz zbiorem faktów i wyjątkowych dokumentów...

35,00 zł

Ta mała antologia powstała z pragnienia docenienia jego nauczania o codziennej modlitwie...

15,90 zł

książka

Książka z opowiadaniami świątecznymi powstała, aby towarzyszyć nam w najmilszym i...

24,90 zł

Kolorowanka o Eucharystii, która wyjaśnia Mszę Świętą, odwołując się do codziennego życia...

9,90 zł

Bohaterowie tomiku ciągle się czegoś uczą. Czasami przypominają sobie, że mają serce,...

12,90 zł

W tej książce czytelnik znajdzie 365 krótkich opowiadań. Jedna taka historia na dzień to...

39,90 zł

W książce "Bohaterska Piątka", którą ponownie oddajemy w ręce czytelników, ks. Leon...

19,90 zł

Kolejna pozycja z serii ilustrowanych książek autorstwa B. Ferrero, zawierająca małe...

13,90 zł

opowiadania dla ducha

"Życie według jutrzenki" jest już szesnastym tomikiem z serii „Krótkie opowiadania dla...

12,90 zł

Kolejna pozycja z serii ilustrowanych książek autorstwa B. Ferrero, zawierająca małe...

13,90 zł

Ze śmiercią spotykamy się wszyscy i wszyscy ją przeżywamy, jednym razem łatwiej, innym...

10,90 zł

Z serii ilustrowanych książek zawierających małe opowieści oraz refleksje i sentencje....

13,90 zł

Książka jest zbiorem opowiadań na poszczególne dni adwentu i w ten sposób przygotowuje do...

34,40 zł

To kolejna książka z opowiadaniami Bruna Ferrero, która pomaga wejść w świat wiary...

12,20 zł

przypinki

Przypinka o średnicy 37 mm na każdą okazję.

3 zł

Przypinka o średnicy 37 mm na każdą okazję.

3 zł

Przypinka o średnicy 37 mm na każdą okazję.

3 zł

Przypinka o średnicy 37 mm na każdą okazję.

3 zł

Przypinka o średnicy 37 mm na każdą okazję.

3 zł

Przypinka o średnicy 37 mm na każdą okazję.

3 zł